Training transformeren in het sociaal domein
Als overheidsprofessional wil je inwoners graag zo goed mogelijk helpen als zij hun hulpvragen niet op eigen kracht of met behulp van hun netwerk kunnen oplossen. Door de bezuinigingen – die parallel lopen met de decentralisatie – komen gemeenten vele miljoenen euro’s te kort. Je werkt volgens strikte regels, terwijl de echte zorgvraag niet goed in beeld komt. Wat precies nodig is in de wijken en welke afspraken daar met zorgaanbieders bij horen, is onduidelijk. Hierdoor kom je terecht in een spanningsveld. Het voelt alsof de kwaliteit van voorzieningen laag is tegenover de hoge kosten. Dat komt doordat die voorzieningen onvoldoende aansluiten bij de behoeften van de inwoners. Dat is allemaal niet nodig. Het kan anders.
Deze training bestaat uit 3 dagen: dinsdag 10 januari, 24 januari en 7 februari.
Wat zijn je leerdoelen?
Het doel van deze training is om een solide basis te leggen voor een toekomstbestendig en financieel gezond sociaal domein. Je kunt sturen op organisatiedoelen die zijn vertaald naar procesdoelen. Je kunt sturen op de zorgbehoeften van de inwoners op wijk- en cliëntniveau. Je hebt grip op tijd en kosten en zorgt ervoor dat het niet verzandt in een langdurig proces. Je ziet voorbeelden die aantonen dat het kan. Je leert bijvoorbeeld:
- Wat de TinT-manier van werken is. Vanuit een sociaal dynamisch hart met begrip voor de medewerkers naar een systeem dat werkt.
- Hoe verandering werkt en hoe je mensen meekrijgt in verandering.
- Hoe je een zakelijkere rol aanneemt als opdrachtgever.
- Hoe je doelen en kwaliteitseisen moet formuleren.
- Wat het belang is van structuren, rollen, taken en rolzuiverheid.
- Wat jouw invloedssfeer is. Waar je dus op kunt sturen maar ook waar je niet op kunt sturen.
- Wat het verschil is tussen processen, procedures en werkinstructies. Je begrijpt hoe je die kunt inzetten om de gewenste resultaten te bereiken.
- Hoe je zelfs al op korte termijn successen realiseert.
- Hoe je stuurt op eigenaarschap en taakvolwassenheid van de medewerkers.
- Hoe je de controle houdt over de kwaliteit van dienst- en hulpverlening én over de financiën.
Wat is het resultaat?
Na drie trainingsdagen heb je alle ingrediënten in huis om een verbetervoorstel voor je organisatie op te stellen. Daarmee leg je een stevig fundament voor een geslaagde transformatie. Als je toepast wat je in deze training leert, leidt dat tot directe kostenbesparingen. De investering in de training verdien je daardoor snel terug.
Voor wie is deze training bedoeld?
Deze training is bedoeld voor overheidsprofessionals die echt willen transformeren. De training werkt als je begrijpt dat je pas kunt transformeren als je weet hoe het sociaal dynamisch en systemisch werkt. Je krijgt handvatten om te veranderen, op een evolutionaire en niet in een revolutionaire manier. Eerst transitie, dan transformatie.